LA BÀSCULA ON VAIG CRÈIXER


Quan era petit desitjava ser gran. On podia confirmar que això passava era a un comerç del carrer del Carme, cantonada amb la Rambla. Ara la botiga ja no hi és, allà hi ha un hotel que porta el mateix nom que la botiga. És l’hotel Bagués aixecat al lloc on hi havia hagut la joieria Bagués, popularment coneguda com el Regulador ja que en temps molt reculat s’havia especialitat en la reparació i venda de rellotges. Hi havia un motiu per entrar-hi i fins i tot es podia arribar a fer cua per usar el més famós dels seus reclams publicitaris: la bàscula on he crescut.


Recordo que de molt petit vaig anar un dia amb la meva tia que em va fer pujar a una plataforma destacada a una de les cantonades del vestíbul de la botiga per veure quan pesava. Davant meu s’alçava una enorme màquina de 1’70 m d’alçada i mig metre d’amplada, tota d'un lluent color vermell. L’agulla va girar molt poc ja que el meu pes només era de 15 quilos i la bàscula arribava als 100.
Segons s’anunciava a la façana de la vella joieria, la casa fou fundada el 1883 als baixos de la casa que Francesc Piña havia encarregat al voltant de l’any 1850 a l’arquitecte Josep Fontseré i Domènech. L’edifici, un dels més interessants de l’època romàntica, presenta una deliciosa decoració de terracota amb pilastres jòniques al primer pis i plafons amb relleus escultòrics representant nens juganers al segon.  
Va ser l’any 1948 quan la família que regentava la joieria i com a culminació de la reforma de la botiga va pensar en un reclam publicitari que fos efectiu i portés a la gent a la seva botiga. Una bàscula construïda per l’empresa Arisó Moix SA va ocupar el seu lloc al vestíbul i durant uns 60 anys va ser el punt en el qual generacions de barcelonins va veure com anaven de pes. Per les economies més humils aquesta bàscula era més un entreteniment que altre cosa ja que aleshores no hi havia els problemes de sobrepès que ara hi ha. Com a particularitat la bàscula tenia un ganxo a un costat per poder penjar allò que feia nosa en el moment de pujar-se. També duia, ben visible, el nom de la botiga i deixava ben clar que era gratuïta. En això es diferenciava de les bàscules que hi havia a les farmàcies i les que es van instal·lar al metro.


Quan la botiga va tancar i es va iniciar la reforma de l’edifici per acollir l’hotel vaig pensar en aquells dies d’infantesa i en les moltes vegades que amb els amics i les amigues havíem usat la bàscula del Regulador. Que s’havia fet d’ella? Doncs un dia que era al mercat de la Boqueria la vaig retrobar. Allà, als baixos de l’edifici on es troben les oficines del mercat, on la Boqueria es troba amb la plaça de la Gardunya, hi és des del 28 de novembre del 2009 quan el president de l’Associació de Comerciants del Mercat de la Boqueria, el Manel Ripoll, el conseller delegat de Bagués Masriera Joiers, Joan Oliveras Bagués, i l’alcalde Hereu, van inaugurar la seva instal·lació. Es va parlar de la relació entre els clients de la Boqueria i la bàscula on s’anava a pesar les mercaderies tot just adquirides i saber si el pes de les mercaderies era el correcte. Doncs ara quan m’acosto per la Boqueria, ja sigui sol o amb algun grup, m’agrada pensar en les visites que feia de petit a la bàscula desitjant fer-me gran.